d' YOUTH APPRENTICE

Monday 16 April 2012

KALENJAR PITUITARI

NOTA KULIAH SEM 1


Kelenjar pituitari adalah organ kecil, saiz inidividu, yang terdapat pada pangkal otak. Sebagai kelenjar induk badan, ia menghasilkan dan merembeskan hormon banyak yang bergerak di seluruh tubuh, mengarah proses tertentu yang merangsang kelenjar lain untuk menghasilkan pelbagai jenis hormon. Kelenjar pituitari mengawal proses biokimia yang penting untuk kita dengan baik.
Kelenjar pituitari membuat jenis hormon:
Prolaktin - prolaktin merangsang pengeluaran susu dari payudara selepas bersalin bagi membolehkan kejururawatan. Ia juga memberi kesan kepada tahap hormon seks dari ovari wanita dan dari testis pada lelaki.


Hormon pertumbuhan (GH) - GH merangsang pertumbuhan di peringkat kanak-kanak dan adalah penting untuk mengekalkan komposisi badan yang sihat dan kesejahteraan di kalangan orang dewasa. Pada orang dewasa, ia adalah penting untuk mengekalkan jisim otot serta jisim tulang. Ia juga memberi kesan kepada pengedaran lemak dalam badan.


Adrenocorticotropin (ACTH) - ACTH merangsang pengeluaran kortisol oleh kelenjar adrenal. Kortisol, hormon yang dipanggil "tekanan" adalah penting untuk survival kita.Ia membantu mengekalkan tekanan darah dan paras glukosa darah.


Tiroid-merangsang hormon (TSH) - TSH merangsang kelenjar tiroid yang mengawal metabolisme badan, tenaga, pertumbuhan, dan aktiviti sistem saraf.Hormon ini juga penting untuk survival kita.


Antidiuretic hormon (Adh) - Adh, juga dipanggil vasopressin, mengimbangi kandungan air dalam. Jika hormon ini tidak dilepaskan dengan betul, ia boleh menyebabkan hormon terlalu sedikit (yang dipanggil diabetes insipidus), atau hormon terlalu banyak (dipanggil sindrom tidak sesuai Adh). Kedua-dua keadaan ini memberi kesan kepada buah pinggang. Diabetes insipidus berbeza dari kencing manis yang lebih terkenal (termasuk jenis 1 dan jenis 2 kencing manis), yang memberi kesan kepada tahap glukosa di dalam badan kita.


Hormon luteinizing (LH) - LH mengawal testosteron pada lelaki dan estrogen dalam wanita.


FSH menggalakkan folikel-merangsang hormon (FSH) - pengeluaran sperma pada lelaki dan merangsang ovari untuk membolehkan ovulasi di kalangan wanita.Luteinizing hormon dan folikel-merangsang hormon bekerjasama menyebabkan fungsi normal ovari dan testis.
Tumor pituitari
Punca yang paling sering gangguan pituitari tumor kelenjar pituitari.Kelenjar pituitari dibuat beberapa jenis sel. Kadang-kala sel-sel ini tumbuh terlalu banyak atau menghasilkan pertumbuhan kecil.
Pertumbuhan ini adalah dipanggil tumor pituitari, dan mereka agak biasa pada orang dewasa.Ini tidak tumor otak dan bukan sejenis kanser.Malah, tumor kanser jenis ini amat jarang berlaku.Walau bagaimanapun, tumor pituitari boleh mengganggu pembentukan biasa dan pembebasan hormon.
Dua jenis tumor wujud - yg mengeluarkan dan bukan yg mengeluarkan.Tumor yg mengeluarkan menghasilkan terlalu banyak hormon, mewujudkan ketidakseimbangan hormon dalam badan.Yg mengeluarkan tumor bukan menyebabkan masalah kerana saiz yang besar atau kerana mereka mengganggu dengan fungsi normal kelenjar pituitari.
Masalah yang disebabkan oleh tumor pituitari terbahagi kepada tiga kategori umum:
Hypersecretion - Terlalu banyak hormon yang dirembeskan ke dalam tubuh biasanya disebabkan oleh tumor kelenjar pituitari yg mengeluarkan. Banyak ketumbuhan yg mengeluarkan prolaktin terlalu banyak, hormon yang mencetuskan pengeluaran susu ibu yang baru. Tumor lain boleh memberi kesan kepada kelenjar adrenal, membuat terlalu banyak hormon yang merangsang mereka dan menyebabkan ketidakseimbangan hormon. Tumor juga boleh membuat hormon pertumbuhan yang berlebihan atau terlalu banyak hormon yang merangsang kelenjar tiroid yang membawa kepada kelebihan pengeluaran hormon tiroid.
Hyposecretion - Terlalu litwever, juga disebabkan oleh tumor yg mengeluarkan besar.Hyposecretion juga boleh berlaku dengan pembedahan atau radiasi tumor kelenjar pituitari.
tle hormon yang dirembeskan ke dalam tubuh biasanya disebabkan oleh tumor bukan yg mengeluarkan kelenjar pituitari yang mengganggu keupayaan kelenjar pituitari yang biasa untuk mewujudkan hormon. Ia boleh, ho

Kesan massa tumor - Sebagai tumor kelenjar pituitari membesar dan menekan terhadap kelenjar pituitari yang normal atau kawasan-kawasan lain di dalam otak, ia boleh menyebabkan sakit kepala, masalah penglihatan, atau kesan-kesan kesihatan lain yang berkaitan dengan hyposecretion. Kesan massa tumor boleh dilihat di mana-mana jenis tumor pituitari yang tumbuh cukup besar. Kecederaan, ubat-ubatan tertentu, dan lain-lain keadaan juga boleh memberi kesan kepada kelenjar pituitari.Kehilangan fungsi pituitari yang normal juga telah dilaporkan selepas trauma kepala utama.


NOTA: Jika anda fikir anda mempunyai masalah dengan kelenjar pituitari anda, adalah penting yang anda lihat pakar pituitari yang boleh menentukan sama ada anda mempunyai tumor kelenjar pituitari atau lain penyakit endokrin sistem. Endocrinologist adalah seorang pakar dalam keadaan yang berkaitan dengan hormon dan ada endocrinologists yang membuat kelenjar pituitari khusus mereka. Anda mungkin akan dirujuk kepada doktor-doktor lain jika anda memerlukan pembedahan atau rawatan radiasi.
Hipotalamus merupakan kawasan otak yang mengawal bilangan besar daripada fungsi badan.Ia terletak di tengah-tengah asas otak, dan merangkumi bahagian berkenaan dgn perut ventrikel ketiga.

Kelenjar pituitari, juga dikenali sebagai hypophysis, adalah organ yang bulat yang terletak di bawahnya sahaja hipotalamus, berehat dalam kemurungan pangkal tengkorak yang dikenali sebagai turcica Sella ("pelana Turki").Dalam manusia atau biri-biri dewasa, pituitari adalah kira-kira saiz dan bentuk kacang garbonzo.

Imej ke kanan, dari Projek Manusia Nyata, menunjukkan hubungan anatomi dalam Wanita yang nyata (klik pada imej untuk melihat yang lebih besar, imej tidak berlabel).


Pemeriksaan cermat terhadap kelenjar pituitari mendedahkan bahawa ia terdiri daripada dua bahagian yang tersendiri:


Pituitari anterior atau adenohypophysis adalah kelenjar klasik yang terdiri terutamanya sel-sel yang merembeskan hormon protein.
Posterior pituitari atau neurohypophysis tidak adalah organ yang berasingan, tetapi lanjutan hipotalamus.Ia sebahagian besarnya terdiri daripada axons neuron hypothalamic yang melanjutkan ke bawah sebagai sebuah bungkusan besar di belakang pituitari anterior. Ia juga membentuk tangkai kononnya pituitari, yang muncul untuk menggantung kelenjar dari hipotalamus anterior.
Imej di sebelah kanan menunjukkan pandangan hadapan domba kelenjar pituitari dan hipotalamus.Kelenjar posterior boleh dilihat mengintip keluar di belakang kelenjar anterior; pas kursor tetikus anda di atas imej untuk label (imej ihsan Dr Terry Bersih).

Pituitari anterior dan posterior mempunyai asal-usul embrio yang berasingan.Dalam mamalia banyak, ada juga lobus perantaraan (PARS intermedia) antara pituitari anterior dan posterior.

Kunci untuk memahami hubungan antara hipotalamus dan pituitari anterior endokrin adalah untuk menghargai sambungan vaskular di antara organ-organ ini. Seperti yang akan ditekankan dalam seksyen kemudian, rembesan hormon dari pituitari anterior di bawah kawalan yang ketat oleh hormon hypothalamic. Hormon hypothalamic mencapai pituitari anterior melalui laluan berikut:

Cabang arteri hypophyseal ramifies menjadi katil rerambut di hipotalamus yang lebih rendah, dan hormon hypothalmic yang ditakdirkan untuk pituitari anterior dirembeskan ke dalam darah yang rerambut.
Darah dari orang-orang kapilari mengalir ke vena portal hypothalamic-hypophyseal.Vena portal ditakrifkan sebagai urat antara dua katil rerambut; hypothalamic-hypophyseal vena portal cawangan lagi ke dalam satu lagi siri kapilari dalam pituitari anterior.
Kapilari dalam pituitari anterior, yang membawa hormon yang dirembeskan oleh kelenjar itu, bergabung ke dalam urat-urat yang mengalir ke dalam darah vena sistemik.Orang-orang urat juga mengumpul darah kapilari dari kelenjar pituitari posterior.
Corak sambungan vaskular ini dibentangkan diagramatically di bawah.Perhatikan juga kapal portal hypothalamic-hypophyseal dalam imej sebenar kelenjar pituitari dilihat di atas.


Utiliti ini sistem vaskular yang tidak konvensional adalah kuantiti minit hormon hypothalamic dibawa dalam bentuk yang pekat terus ke sel-sel sasaran mereka di pituitari anterior, dan tidak dicairkan dalam peredaran sistemik.

Kesan fisiologi hormon bergantung sebahagian besarnya kepada kepekatan mereka di dalam darah dan cecair extracellular. Tidak dapat tidak, keputusan penyakit apabila kepekatan hormon sama ada terlalu tinggi atau terlalu rendah, dan kawalan yang tepat lebih beredar kepekatan hormon itu, adalah penting.

Kepekatan hormon seperti yang dilihat oleh sel-sel sasaran ditentukan oleh tiga faktor:

Kadar pengeluaran: Sintesis dan rembesan hormon adalah aspek yang sangat terkawal kawalan endokrin. Kawalan itu diselesaikan dengan oleh litar maklum balas positif dan negatif, seperti yang diterangkan di bawah dengan lebih terperinci.
Kadar penghantaran: Satu contoh kesan ini adalah aliran darah ke organ sasaran atau kumpulan sel sasaran - aliran darah tinggi menyampaikan hormon lebih daripada aliran darah rendah.
Kadar kemusnahan dan penyingkiran: Hormon, seperti semua biomolecules, mempunyai kadar ciri-ciri kereputan, dan dimetabolismakan dan dikeluarkan dari badan melalui beberapa laluan. Menutup rembesan hormon yang menyebabkan halflife sangat singkat yang beredar kepekatan hormon menjunam, tetapi jika halflife biologi hormon yang panjang, kepekatan berkesan berterusan selama beberapa lama selepas rembesan terhenti.
Kawalan Maklumbalas Pengeluaran Hormon

Litar maklum balas adalah punca kebanyakan mekanisme kawalan dalam fisiologi dan menonjol dalam sistem endokrin.Contoh maklum balas positif pasti berlaku, tetapi maklum balas negatif yang lebih biasa.

Maklum balas yang negatif dilihat apabila output jalur menghalang input kepada laluan. Sistem pemanas di rumah anda adalah litar maklum balas negatif yang mudah. Apabila relau menghasilkan cukup haba untuk meningkatkan suhu di atas takat set termostat, termostat dicetuskan dan mematikan relau (haba makan kembali negatif pada sumber haba). Apabila suhu jatuh di bawah titik set, maklum balas yang negatif pergi, dan relau datang kembali.

Gelung maklum balas digunakan secara meluas untuk mengawal rembesan hormon di dalam paksi hypothalamic-pituitari.Satu contoh penting gelung maklum balas negatif dilihat dalam kawalan rembesan hormon tiroid.Tiroid hormon tiroksin dan triiodothyronine ("T4 dan T3") disintesis dan dirembeskan oleh kelenjar tiroid dan menjejaskan metabolisme seluruh badan. Mekanisme asas untuk kawalan dalam sistem ini (ditunjukkan di sebelah kanan) adalah seperti berikut:
Neuron dalam hormon tiroid merembeskan hipotalamus melepaskan (TRH), yang merangsang sel dalam pituitari anterior untuk merembeskan hormon perangsang tiroid (TSH).
TSH mengikat kepada reseptor di sel-sel epitelium dalam kelenjar tiroid, merangsang sintesis dan rembesan hormon tiroid, yang mungkin memberi kesan kepada semua sel di dalam badan.
Apabila kepekatan darah hormon tiroid meningkat melebihi ambang tertentu, TRH merembeskan neuron di hipotalamus menghalang dan menghentikan TRH merembeskan.Ini adalah satu contoh "maklum balas yang negatif".


Perencatan rembesan TRH membawa kepada tutup rembesan TSH, yang membawa menutup rembesan hormon tiroid.Sebagai hormon tiroid tahap kerosakan di bawah ambang, maklum balas negatif lega, rembesan TRH bermula sekali lagi, membawa kepada TSH rembesan.

Satu lagi jenis maklum balas dilihat dalam sistem endokrin yang mengawal kepekatan komponen darah seperti glukosa. Minum segelas susu atau makan bar gula-gula dan berikut (Mudah) siri peristiwa yang akan berlaku:

Glukosa daripada laktosa atau sukrosa kepada kanak diserap di dalam usus dan tahap glukosa dalam darah meningkat.
Kenaikan kepekatan glukosa darah merangsang sel-sel endokrin pankreas untuk melepaskan insulin.
Insulin mempunyai kesan yang besar memudahkan kemasukan glukosa ke dalam sel-sel badan - akibat, paras glukosa darah jatuh.
Apabila tahap glukosa dalam darah jatuh cukup, rangsangan untuk melepaskan insulin hilang dan insulin tidak lagi dirembeskan.
Banyak contoh-contoh lain litar maklum balas endokrin tertentu yang dibentangkan di dalam bahagian-bahagian atas hormon-hormon tertentu atau organ-organ endokrin.

Hormon?: Kepekatan Lebih Masa

Satu akibat penting kawalan maklum balas yang mengawal kepekatan hormon dan hakikat bahawa hormon mempunyai jangka hayat terhad atau halflife bahawa kebanyakan hormon dirembeskan dalam "denyutan". Graf berikut menggambarkan kepekatan luteinizing hormon dalam darah anjing wanita sepanjang tempoh 8 jam, dengan sampel yang diambil setiap 15 minit:





Sifat yg berdebar luteinizing rembesan hormon dalam haiwan ini adalah jelas.Hormon luteinizing dirembeskan dari pituitari anterior dan kritikal yang terlibat dalam fungsi reproduktif; frekuensi dan amplitud denyut agak berbeza pada pelbagai peringkat kitaran pembiakan.

Dengan merujuk kepada klinikal endokrinologi, pemeriksaan graf juga harus menunjukkan sikap berhati-hati perlu dalam mentafsirkan data endokrin yang berdasarkan sampel terpencil.

Corak yg berdebar rembesan dilihat hampir semua hormon, dengan variasi dalam ciri-ciri nadi yang mencerminkan negeri fisiologi tertentu.Di samping itu kepada denyutan jangka pendek yang dibincangkan di sini, jangka panjang ayunan duniawi atau irama endokrin ini juga biasa diperhatikan dan sudah pasti penting dalam kedua-dua negeri normal dan tolak.

Kelenjar pituitari sering digambarkan sebagai "kelenjar induk" badan. Pujian yang sedemikian adalah wajar dalam erti kata bahawa anterior dan posterior pituitari merembeskan bateri hormon yang secara kolektif mempengaruhi semua sel-sel dan menjejaskan hampir semua proses fisiologi.


Kelenjar pituitari boleh menjadi raja, tetapi kuasa di sebalik takhta jelas hipotalamus.Seperti yang dirujukkan dalam seksyen yang lalu, beberapa neuron dalam hipotalamus - neuron neurosecretory - merembeskan hormon yang ketat kawalan rembesan hormon dari pituitari anterior.Hormon hypothalamic dirujuk sebagai melepaskan hormon dan hormon menghalang, mencerminkan pengaruh mereka ke atas hormon pituitari anterior.

Hypothalamic melepaskan dan hormon menghalang dibawa secara langsung kepada kelenjar pituitari anterior melalui vena portal hypothalamic-hypophyseal.Khusus hormon hypothalamic mengikat kepada reseptor di sel-sel tertentu pituitari anterior, modulasi pembebasan hormon yang dihasilkan.

Sebagai contoh, hormon tiroid-membebaskan dari hipotalamus mengikat kepada reseptor di sel pituitari anterior dipanggil thyrotrophs, merangsang mereka untuk merembeskan hormon perangsang tiroid atau TSH. Hormon pituitari anterior memasuki peredaran sistemik dan mengikat kepada reseptor mereka ke atas organ-organ sasaran yang lain. Dalam hal TSH, organ sasaran adalah kelenjar tiroid.

Jelas sekali, sistem kawalan yang mantap mesti di tempat untuk menghalang atau di bawah rembesan hormon hypothalamic dan pituitari anterior.Satu mekanisme yang penting untuk mengawal melepaskan dan hormon menghalang maklum balas yang negatif.Maklumat terperinci mengenai kawalan hormon hypothalamic dan khusus pituitari anterior dibentangkan dalam perbincangan mereka hormon.

Jadual berikut meringkaskan hormon utama yang disintesis dan dirembeskan oleh kelenjar pituitari, bersama-sama dengan penyata ringkasan tentang organ-organ sasaran utama mereka dan kesan fisiologi.Perlu diingat bahawa ringkasan hanya itu, dan penyelidikan yang berterusan terus untuk menggambarkan kesan tambahan, kadang-kadang sangat penting.


Hormone
Major target organ(s)
Major Physiologic Effects
Anterior
Pituitary
Liver, adipose tissue
Promotes growth (indirectly), control of protein, lipid and carbohydrate metabolism
Thyroid gland
Stimulates secretion of thyroid hormones
Adrenal gland (cortex)
Stimulates secretion of glucocorticoids
Mammary gland
Milk production
Ovary and testis
Control of reproductive function
Ovary and testis
Control of reproductive function
Posterior
Pituitary
Kidney
Conservation of body water
Ovary and testis
Stimulates milk ejection and uterine contractions

Titik akhir yang dibuat adalah bahawa sel-sel individu dalam merembeskan pituitari anterior hormon tunggal (atau mungkin dua dalam sesetengah kes).Oleh itu, pituitari anterior mengandungi sekurang-kurangnya enam endocrinocytes tersendiri.

Sel-sel yang merembeskan hormon perangsang tiroid tidak juga merembeskan hormon pertumbuhan, dan mereka mempunyai reseptor untuk melepaskan hormon tiroid-, tidak pertumbuhan hormon-membebaskan hormon.Imej di bawah seksyen taring pituitari anterior yang immunologikal berlumuran untuk hormon luteinizing (noda hitam) dan prolaktin (ungu bersihkan). Sel-sel unstained dalam imej orang-orang yang merembeskan hormon pituitari lain.




No comments:

Post a Comment